Onko ostaminen yritykseltäsi sujuvaa? Etenkin B2B-yrityksiltä ostaminen saattaa töksähdellä kuin suksi havuihin. Asiakas olisi kiinnostunut yrityksesi tuotteista tai palveluista, mutta lisätietoja varten pitäisi ymmärtää monimutkaista tuotekokonaisuutta, täyttää yhteydenottolomake tai soittaa myyjälle – ja hintakin on suuri mysteeri.
Me Plotilla olemme täällä auttamassa tekemään ostamisesta (ja myymisestäkin) helpompaa erityisesti B2B-yrityksille. Vähintä mitä voit tehdä on varmistaa, että yhteystiedot ovat helposti saatavilla läpi sivuston. Myyjä kuvan kera ja erilaiset tavat ottaa yhteyttä, jos asiakas haluaa soittaa, meilata, lähettää pikaviestin tai varata ajan etätapaamiseen. Älä luota, että pelkkä puhelinnumero tai lomake riittäisi.
Vaikka tuotetta tai palveluasi ei suoraan voisi ostaa verkosta, voi ostamista kuitenkin helpottaa erilaisilla ostamisen itsepalvelutyökaluilla. Kuinka kätevää on, kun asiakas voi itse laskea tai arvioida tuotteen hinnan hintalaskurilla, vertailla ratkaisuja tai lisätä haluamansa tuotteet yhteen ja pyytää vaivattomasti tarjousta.
“Gartnerin mukaan ne ostajat, jotka kokivat tulleensa autetuksi, ostivat suuremman projektin kolme kertaa todennäköisemmin.”*
Tiedämme, että ostamisesta voi vahingossa tulla turhan monimutkaista. Toisinaan kyse voi olla oman tarjoaman epäselvyydestä: minkä ongelman tuotteemme ratkaisee, mitä olemme oikein myymässä, miten palvelumme liittyvät toisiinsa. Viestien ja tarjoaman selkeyttäminen ja palveluiden paketointi pistää ostamista tehokkaasti kuntoon, sillä on kovin hankala ostaa, jossei ihan tiedä mitä on ostamassa.
Toisinaan kyse voi olla ostopolun epäjohdonmukaisuudesta ulkoisten kanavien ja yrityksen verkkosivujen välillä. Mainos somekanavassa johtaakin yrityksen etusivulle eikä asiakas löydä enää koko asiaa. Ostamisen helpottamisessa onkin tärkeää pitää kaikki ladut auki ja valaistuna johdonmukaisilla viesteillä ja ohjata asiakasta määrätietoisesti kohti konversiopistettä. Sillä asiakkaat liikkuvat ostoprosessin eri vaiheissa omia reittivalintojaan: aluksi hakumainoksesta verkkosivulle, seuraavalla viikolla pelkästään LinkedInissä tai Facebookissa, seuraavaksi markkinointimeilistä kampanjasivulle.